خانه / بازاریابی و تبلیغات / آیا پول دار شدن و ثروتمند شدن با بازاریابی شبکه ای و هرمی واقعیت دارد ؟

آیا پول دار شدن و ثروتمند شدن با بازاریابی شبکه ای و هرمی واقعیت دارد ؟

  • فعالان مارکیتینگ گفته‌اند؛ “بررسی‌هایشان نشان داده در ایالات متحده در هر 10 ثانیه یک شغل خانگی جدید افتتاح می شود و هم اکنون نزدیک به 2 میلیون آمریکایی از طریق مشاغل خانگی درآمدهای چند میلیون دلاری کسب می‌کنند.

 

چندسال پیش بازار شرکت‌های هرمی داغ داغ شد و پول بادآورده و یک روزه با ادبیاتی که چاشنی روانشناسی غلیظ داشت توانست عقل و هوش بسیاری از جوانان را ببرد و در این میان سر عده‌ای هم بی‌کلاه نماند و صاحب دم دستگاهی شدند و خانه و ماشین های روز خریدند. بماند که چقدر پول از کشور برای رزرو هتل در هنگ کنگ یا خرید سکه از امارات خارج شد و باز هم بماند چقدر پرونده قضایی تشکیل شد و عده‌ای همچنان امید به بازگشت پولهای برباد رفته‌شان دارند.
حالا چند وقت است که نوع جدیدی از مارکتینگ وارد بازارهای ایران شده است که اینبار نه تنها قانونی است، بلکه مجوز وزارت صنعت و معدن را نیز دریافت کرده است مارکیتینگی که در رکود بازار و اوج بیکاری می‌تواند در قد و قامت یک شغل خانگی مطرح شود. تبلیغات Network Marketing یا بازاریابی کالا و محصولات این روزها با عناوین نه چندان آشنا در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورد.
ماجرا از این قرار است که بازاریابی شبكه ای نوعی از تجارت عنوان شده كه در آن مصرف كنندگان یك شركت تولیدكننده می‌توانند بازاریاب محصولاتی باشد كه خود مصرف می‌كنند و با انعقاد قرارداد با شركت تولیدكننده و معرفی و فروش محصولات به اطرافیان خود، درآمد قابل توجهی كسب كنند و در صورتی كه شخص بتوانند با معرفی این تجارت به اطرافیان خود و معرفی آنها به شركت، گروه فروش خود را شكل دهد، می تواند طبق پنل‌های درآمدزائی شركت، درصدهای مشخصی از قیمت كالاهای فروخته شده در گروه فروش خود را به عنوان پورسانت و پاداش دریافت كند.
هدف اصلی و در واقع فلسفه وجودی تجارت نتورک مارکتینک، حذف واسطه‌ها در سیستم توزیع سنتی کالا و صرفه‌جویی در هزینه ها مطرح می شود. در شیوه توزیع سنتی کالا، محصول تولیدی پس از تولید، برای رسیدن به دست مصرف کننده نهایی، بارها و بارها توسط واسطه ها دست به دست می شد. قیمت محصول تولیدی طی این مسیر به چندین برابر قیمت واقعی میرسید! مبالغی که به قیمت محصول در این فرایند افزوده میشد به جای رفتن به جیب تولید کننده و برگشت آن به چرخه تولید، به جیب کسانی میرفت که کوچکترین نقشی در تولید آن نداشته اند و برای کار خود هیچ مالیاتی به دولت نمی پردازند. آنان فقط با دست به دست کردن و گذاشتن مبلغی بر روی قیمت محصول، سودهای کلانی به جیب می زنند.
بازاریابی شبکه‌ای دقیقا برای مقابله با این شیوه غلط توزیع به وجود آمده است. در بازاریابی شبکه ای شیوه توزیع کالا به صورت مستقیم است. در این شیوه همه واسطه‌های سنتی حذف شده و نمایندگان فروش مستقیم جایگزین آنها می شوند. این نمایندگان وظیفه دارند محصول تولیدی را به همان قیمت واقعی که توسط تولید کننده و با نظارت دقیق ارگان های دولتی و قانونی کشور تعیین می شود، به دست مصرف کننده نهایی برسانند.
فعالان مارکیتینگ گفته‌اند؛ “بررسی‌هایشان نشان داده در ایالات متحده در هر 10 ثانیه یک شغل خانگی جدید افتتاح می شود و هم اکنون نزدیک به 2 میلیون آمریکایی از طریق مشاغل خانگی درآمدهای چند میلیون دلاری کسب می‌کنند.
بهترین و آسانترین راه برای شروع یک کار خانگی، نتورک مارکتینگ (NM: Network Marketing) است. نت‌ورک مارکتینگ صنعتی است با 70 سال قدمت. 7/7 میلیون نفر (تا سال 2002) در ایالات متحده به این صنعت اشتغال دارند و این صنعت هم اکنون در 125 کشور دنیا رواج دارد. تا این تاریخ، ظرف هر یک هفته 150 هزار نفر در سراسر دنیا به شاغلان در این صنعت در حال اضافه شدن است.
برخی از مزایای که فعالان مارکیتینگ برای این شغل به اصطلاح خانگی شمرده اند عبارت است:
1.نیازمند سرمایه اولیه اندکی است.
2.بدون ریسک است.
3.هیچگونه تخصص و یا تجربه خاصی لازم ندارد.
4.منبع خوبی برای کسب درآمد چندگانه است، زیرا می توان بصورت پاره وقت انجام گیرد.
5.حمایت همه جانبه سیستم با شماست. این حمایت هم از جانب شرکت و هم از جانب بالاسری ها صورت می گیرد.
6.پتانسیل درآمد نامحدودی دارد.
7.به فرد امکان کسب درآمد انفعالی (passive income) می دهد. اگر فرد مجموعه موفقی بسازد، پس از آن، مجموعه بدون حضور او به رشدش ادامه می دهد. درآمد او دائما ادامه خواهد داشت و می توان به همسر و یا فرزندانش ارث برسد.
8.فرصت های مسافرتی در اختیارتان قرار می دهد، زیرا اکثر شرکت هاکه به روش نتورک مارکتینگ فعالیت می کنند برای مشتریان فعالشان طرح های مسافرتی تشویقی در نظر می گیرند، علاوه بر آن با رشد شبکه شما به شهرهای مختلف، جهت بررسی وضعیت شبکه ی خود مسافرتهای زیادی برایتان پیش میاید.
9.در صنعت نت‌ورک مارکتینگ طرح های متعددی برای سپاس و قدردانی از مشتریان فعال وجود دارد. شرکت ها به ازای فعالیت موفق شما از شما قدردانی و سپاس به عمل می آورند.
10.نت‌ورک مارکتینگ فرصت های زیادی برای رشد و کمال فردی مهیا می کند. شما بسیاری از دوره های آموزشی و برنامه های انگیزشی را خواهید گذراند. فرصتی خواهید یافت تا شخصیت خود را ارتقا دهید و به یک راهبر قابل تبدیل شوید.
11.برای کسانی که کمک کردن به دیگران را دوست دارند، نتورک مارکتینگ فرصتی است مطلوب تا به دیگران کمک کنند تا رویاهای خود را عملی سازند. این تجارت با افراد امید هدیه می کند.
12.پیشبرد این تجارت لذتبخش است، زیرا تجارتی است از آن مردم. در این تجارت فرصت می یابید تا با افرادی با فرهنگ های مختلف آشنا شویدعهبر”  (منبع: مجله Money Magazine ، مارس 1996).
نت‌ورک مارکیتینگ چه سرنوشتی در ایران خواهد داشت؟
پیمان شیرازی پور کارشناس کسب و کارهای نوین و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار شهرفردا با اشاره “نتورک مارکتینگ” در ایران می گوید: هرچند در دنیا بازاریابی به عنوان یک بخش از تجارت پذیرفته شده و دارای جایگاه قانونی و نظارتی است، اما در ایران این نوع بازاریابی شبکه ای کالا و محصولات از آنجا که فاقد برنامه درآمدی مشخص از سوی دولت و دستگاههای نظارتی است ،نمی تواند به عنوان یک شغل مطرح شود.
وی می افزاید:سابقه شرکت های هرمی در ایران با آن تخلفات بزرگ ،اذهان عمومی را نسبت به این بخش تبلیغات ناامید کرده و به نظر می رسد که شیوه های پرزنتی که در گذشته توانست نظر افراد قابل توجهی جلب کند حالا کارساز نبوده و رشد مقطعی خواهد داشت.
وی ادامه می دهد: هرچند نتورک مارکیتینگ توانسته مجوز فعالیت از وزارت صنعت ومعدن را دریافت کند اما از آنجا که سیستم درآمد و مالیات در ایران شفاف نیست ،و نحوه نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی هنوز مشخص نیست ،نمی توان انتظار موفقیتی از این سبک فعالیت داشت.
شیرازپور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بازاریابی شبکه ای در ایران می تواند به عنوان یک شغل خانگی از آمار بیکاری بکاهد ،می گوید: برای پاسخ به این سوال باید کار و بیکاری تعریف شود،لذا اگر داشتن شغل به درآمد حداقلی  و در زمان نامحدود نیز بتوان اطلاق کرد می توان از نتورک نیز به عنوان یک شغل نام برد ،اما بدون درآمد مشخص و در زمان نامعلوم مشغول فعالیت اینترنتی بودن با اقتصاد ایران امروز سازگار نیست.
وی ادامه می دهد: هرچند مزایایی برای نت ورک مارکیتینگ وجود دارد، که می تواند واقعی باشد اما بزرگترین ایراد آن نبود معیاری برای تشخیص واقعیت است بنابراین همه محصناتی که برای این نوع بازاریابی شبکه ای گفته می شود می تواند “سراب ودروغی “بیش نباشد.

درباره ی tony.almeyda

همچنین ببینید

برای برقراری ارتباطات مفید در بازاریابی این 3 روش را امتحان کنیم

تنها چند سرفصل را با آنها در میان بگذارید. بیشتر از این توصیه نمی شود …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *