خانه / بازاریابی و تبلیغات / از قیف بازاریابی چه می دانید

از قیف بازاریابی چه می دانید

  • اگر یک فروشنده پس از فروش محصولش به شما بگوید دیگر شما و محصول فروش رفته برای او مهم نیستید، چه حس می کنید؟! یادتان هست، قبلاً روی دیوار مغازه ها بود: جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود!!! الان تقریباً این اتفاق از بین رفته است. همه می گویند حق با مشتری است!! خدمات پس از فروش دارند و آموزش های بعد از خرید میگذارند!

بازاریابی بر خلاف آنچه غالب مردم فکر می کنند، یک فرایند کوتاه و راحت نبوده و با 1 نفر هم قابل اجرا کامل نیست! اما سوال این است: کاری که بسیاری از مدیران بازاریابی انجام می دهند چیست؟

 بازاریابی بر خلاف آنچه غالب مردم فکر می کنند، یک فرایند کوتاه و راحت نبوده و با 1 نفر هم قابل اجرا کامل نیست! اما سوال این است: کاری که بسیاری از مدیران بازاریابی انجام می دهند چیست؟

غالب این فعالیت را می شود در تبلیغات جای داد؛ Marketing و Advertising رابطه شامل و مشمول دارند. به این معنی که Advertising یعنی همان تبلیغات که غالب افراد انجام می دهند، یکی از بخش های کوچک Marketing یا همان فرایندهای بازاریابی است.

پس بدانید که تبلیغ کردن در سایت X و کانال Y بازاریابی نبوده و حتی شبیه به بازاریابی هم نیست!

بازاریابی یعنی این قیف را مرحله به مرحله پیش رفتن:

1. آشنایی

در این مرحله، شما افرادی را که هدف قرار داده اید را جذب می کنید و به آنها خدمات یا محصولات خود را معرفی می کنید. این مرحله و صرف انجام آن بدون استفاده از پیش نیاز و تنها با اجاره یک بنر در اتوبان همت، راحت ترین کار عالم است! معامله اینطور است: پول بده، بنر چاپ کن، اجاره کن.

شاید فکر کنید که میگویم این روش غلط است، نه اتفاقا اجاره بنر برای تبلیغات محیطی کار بسیار درستی است! ولی، شاید یکی از آخرین راه ها باشد.

خلاصه بحث اینکه، در این مرحله شما مردم را به سایت خود می کشید، آنها برای مرحله اول شما را می بینند و می روند!! شاید هم خرید کنند و بروند.

2. ایجاد علاقه کردن

خب، اگر شما بتوانید مجددا با افراد قبلی رابطه بگیرید، قطعا به آنها آن چیزی را می دهید که آنها دوست دارند. طبیعی است که اگر شما لباس فروش باشید، صبر می کنید تا مشتری یک محصول را انتخاب کند، سپس شما با ارائه پیشنهاداتی مشابه به نظر مشتری، می توانید او را بمباران پیشنهاد کنید.

ایجاد علاقه در بازاریابی هم همین مرحله است! در واقع شما باید مشتری را در موقعیتش در سایت تثبیت کنید و او را به سایتتان عادت دهید.

3. جلب توجه

جلب توجه کردن، مرحله سوم فرایند است. در این مرحله باید آرام آرام محصول یا خدمت را به کاربر نزدیک کرد. کم کم شاید فرصت این را پیدا کنید که فرق محصولات با سایر محصولات را بیان کنید. شاید لازم باشد یک محصول رایگان به او بدهید تا شاید بیشتر توجهش را جلب کنید.

خلاصه اینکه بررسی و ارزیابی بازار باید انجام شده باشد تا شما بتوانید به بهترین نحو از این مرحله سربلند بیرون بیایید.

4. قصد کردن

تا اینجا خوب پیش رفتید! تا اینجا مشتری را به خوبی به سمت خرید سوق داده اید! اینجا البته هنوز 2 مرحله تا خرید باقی مانده. پس بدانید که زمانی که در این مرحله هستید، در حال بازی با آتش هستید. شاید شما با ارائه یک دمو از محصولتان بتوانید به یک فروش شیرین نزدیک شوید، شاید هم شما را از آن دورتر کند! پس خوب بدانید مشتری شما چه میخواهد!

وقتی مشتری قصد دارد که از محصول یا خدمت شما استفاده کند، پس در حال نزدیک شدن به ارزیابی دقیق تر و نهایی است، پس هر چه می توان تسهیل کننده باشد را در اختیارش بگذارید، اجازه ندهید در تور شخص دیگری بیفتد.

5. ارزیابی

آیا غرور و از خود تعریف کردن خوب است؟! اگر یک جا لازم باشد، آنجا این مرحله است. الان بهترین زمان است که تیم بازاریابی و فروش خود را به اثبات برساند. خب، بمباران کنید. هرچه می توانید بگویید تا اثبات شود که شما بهترین محصول یا خدمت را دارید.

ولی مراقب باشید، این حرکت خطرناک است. اگر در تشخیص مرحله اشتباه کرده باشید، کارتان تمام است. دیده اید فروشندگانی که تا از درب وارد می شوید از مزایای اولین محصول می گویند! چون اجازه فکر را از شما می گیرند، پس احتمالا شما را ناراحت کنند! ولی شما کسی را ناراحت نکنید.

6. خرید

و بالاخره خرید! ولی تمام نشده!!! در اینجا تنها چرخه خرید تمام شده!

فکر میکنم دیگر لازم نیست که بگویم پس از خرید از خریدار تشکر کنید و به او بیش از لحظه ورود احترام بگذارید و غیره، چون اینها را تقریباً همه می دانند. هرچند که ترفندهای واقعی فروش، جای خود دارد.

7. بلندگویان سیار

اگر یک فروشنده پس از فروش محصولش به شما بگوید دیگر شما و محصول فروش رفته برای او مهم نیستید، چه حس می کنید؟! یادتان هست، قبلاً روی دیوار مغازه ها بود: جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود!!! الان تقریباً این اتفاق از بین رفته است. همه می گویند حق با مشتری است!! خدمات پس از فروش دارند و آموزش های بعد از خرید میگذارند!

چرا!؟ چون می خواهند شما بشوید بلندگوی آنها . . . شما قطعا در جمع دوستان از خرید موفق خود تعریف خواهید کرد و از خدمات بعدی آن ها یا سهولت خرید بسیار خواهید گفت

این حلقه تکمیل کننده چرخه کامل بازاریابی است.

پس بیایید دیگر به تبلیغ نگوییم بازاریابی

منصور کیارش – کارشناس بازاریابی و برندینگ

 

درباره ی tony.almeyda

همچنین ببینید

اینستاگرام به دیجیتال مارکتینگ کمک می کند

  سخنران این کارگاه در مورد نحوه استوری و گرفتن فیلم زنده (لایو) نیز گفت: …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *