خانه / بازاریابی و تبلیغات / با انواع استراتژی های بازاریابی آشنا شویم

با انواع استراتژی های بازاریابی آشنا شویم

  • برای اینکه بتوانیم از فهرست عوامل کلیدی موفقیت شناسایی‌شده برای دستیابی به مزیت رقابتی و جایگاه رقابتی برتر در بازار استفاده کنیم، توجه به این چند نکته بسیار مهم است.اول اینکه، بهره‌گیری اثربخش از عوامل کلیدی موفقیت غالبا نیازمند قابلیت‌های سطح بالاست.

 

موفقیت بازاریابی استراتژیک و فروش منوط به چارچوب بازاریابی شماست. بـرای ارزیابی مشکلات بــرنـامه‌ریـزی‌های فـروش در هـر کسب‌و کار نیز  به این مؤلفه باید توجه کنیم. کسب مزیت و جایگاه رقابتی برتر، تکیه بر تحلیل صحیح مفهوم استراتژی‌های بازاریابی دارد.

    عوامل کلیدی استراتژی کجا هستند؟
آینده واقعی یک کسب‌وکار به عوامل متعدد و چندلایه‌ای بستگی دارد. توجه به آینده، یکی از عوامل بسیار کلیدی است و استراتژی، روش مدیریت فرآیندها و رویدادهایی است که در آینده یک شرکت رخ می‌دهد. انواع استراتژی‌های بازاریابی بر همین اساس، برنامه‌ریزی، تدوین و اجرایی می‌شوند. تیم‌های شایسته و متشکل از کارمندان حرفه‌ای، جسم این استراتژی‌ها محسوب می‌شوند و مدیریت صحیح اطلاعات، روح آن. به همین دلیل شناسایی داده‌های کارآمد و مؤثر در به ثمر نشستن برنامه‌ها و فعالیت‌ها، اهمیت بسزایی دارد. داده‌های خوب شامل مطالبی مجتمع شده و قابل شمارش هستند، نه موارد دلخواه غیرقابل سنجش.تصور کنید مسئولیت اداره یک مجموعه تولیدی باسابقه به شما واگذار شده است. برای آنکه مجموعه را سرپا نگاه دارید و بتوانید ضمن بقا در فضای کسب‌وکار، سود قابل قبولی نیز به دست بیاورید، باید چه کنید؟ جواب این چنین پرسشی به همان اندازه که ساده به نظر می‌رسد، دشوار هم هست! به زبان ساده، در چنین موقعیتی باید آن چیزی را عرضه کنید که مشتریان خواهان آن هستند و تولیدی را در جریان رقابت باقی نگاه دارید. بنابراین دو سوال بنیادین مدیریتی پیش روی‌مان خواهد بود:
1. مشتریان چه می‌خواهند؟
2. برای باقی ماندن در رقابت باید چه کنیم؟
پاسخ به پرسش اول به طور طبیعی منجر به تعریف دامنه مشتریان‌مان هم می‌شود. به عبارت دیگر، برای آنکه مشخص کنیم مشتریان خواهان چه هستند، باید در ابتدا به این درک برسیم که مشتریان ما که هستند. فهم گروه مشتریان اصلی سوالات فرعی بیشتری را مطرح می‌کند: دامنه نیازهای مشتریان اصلی ما به چه چیزهایی بالغ می‌شود؟ روش دسترسی‌مان به مشتریان اصلی چگونه است؟ مشتریان اصلی چگونه محصول ما را از میان محصولات رقبا انتخاب می‌کنند؟ چه مسائلی سبب چشم‌پوشی دیگر  بـخــــش‌هــای بــالــقـــوه مشتریان از محصول ما می‌شود؟

پرسش دوم، تکمیل ‌کننده  بینشی ا‌ست که در طی پاسخگویی به پرسش اول شکل گرفته است. اساس این پرسش متمرکز بر تحلیل رقابت است و پاسخگویی دقیق به آن نیازمند فهم شدت رقابت، ابعاد اصلی رقابت، عوامل پیش‌برنده آن و اصلی‌ترین رقباست. به علاوه، تحلیل این پرسش باید همراه با پاسخ درخصوص چگونگی کسب جایگاه رقابتی بهتر در بازار باشد. برای پاسخگویی به این پرسش می‌توانیم از مقایسه شرکت‌های رقیب و بررسی ترکیب مولفه‌های اصلی ارزش‌آفرینی آنها هم استفاده کنیم.جمع‌بندی این دو پرسش، فهرستی از عوامل کلیدی موفقیت را پدید می‌آورند که در وهله بعد، باید با درنظرگرفتن مدل کسب‌وکار خاص شرکت مورد بازبینی و تکمیل قرار گیرد.

    چگونه از عوامل کلیدی استراتژی استفاده کنیم؟
برای اینکه بتوانیم از فهرست عوامل کلیدی موفقیت شناسایی‌شده برای دستیابی به مزیت رقابتی و جایگاه رقابتی برتر در بازار استفاده کنیم، توجه به این چند نکته بسیار مهم است.اول اینکه، بهره‌گیری اثربخش از عوامل کلیدی موفقیت غالبا نیازمند قابلیت‌های سطح بالاست. منظور از قابلیت‌های سطح بالا، قابلیت‌هایی‌است که خود از ترکیب چند قابلیت دیگر پدید آمده‌اند، ماهیت بین‌کارکردی دارند، به خوبی در روال‌های سازمانی جاافتاده‌اند و مدیریت آنها دشوار و نیازمند مهارت‌های چندگانه است.دوم اینکه، ترکیب و میزان اهمیت عوامل کلیدی موفقیت در طول زمان تغییر می‌کند. در این میان سازمان‌هایی موفق‌اند که بتوانند این ترکیب را به سود خود تغییر دهند. تاثیرگذاری بر عوامل کلیدی موفقیت از طریق دو مکانیسم حذف گلوگاه‌ها در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش  (مانند سرمایه‌گذاری گوگل در توسعه سیستم‌عامل اندروید به منظور حذف گلوگاه‌های موجود بر سر راه روند رو به رشد مصرف اینترنت در ابزارهای همراه مانند تلفن همراه و تبلت‌ها) یا ایجاد گلوگاه‌های اختصاصی (مانند مجموعه اقدامات اپل برای ایجاد گلوگاه‌هایی در زمینه تبادل فایل و فرمت‌های قابل قبول) امکان‌پذیر است. این مکانیسم‌ها برخی از عواملی را که در گذشته حائز اهمیت بوده، کم‌اثر کرده و از میان برمی‌دارند یا عوامل جدیدی را به این ترکیب می‌افزایند.در نهایت اینکه، مبنا قراردادن عوامل کلیدی موفقیت شرط لازم برای طراحی استراتژی‌های بازاریابی اثربخش است، اما شرط کافی نیست. استراتژی به درنظر گرفتن چیزهایی فراتر از عوامل کلیدی موفقیت هم نیاز دارد. یکی از آن موارد، تحلیل صحیح است. تحلیل فرآیندها، در حکم چسب نگه‌دارنده اجزای استراتژی‌های بازاریابی است که به اجرای صحیح و دقیق برنامه‌ها کمک شایانی می کند.

 

درباره ی tony.almeyda

همچنین ببینید

اینستاگرام به دیجیتال مارکتینگ کمک می کند

  سخنران این کارگاه در مورد نحوه استوری و گرفتن فیلم زنده (لایو) نیز گفت: …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *