سیستم مدیریت محتوای دروپال چیست؟

نخستین مرحله ورود به دنیای کسب‌وکار اینترنتی، ساخت یک وب‌سایت است. در گذشته طراحی و ساخت سایت، کاری بسیار دشوار، تخصصی و وقت‌گیر بود. اما امروزه با وجود انواع سیستم‌های مدیریت محتوا، امکان ساخت سایت و ایجاد صفحات جدید در زمان کوتاه، به‌راحتی فراهم شده است. یکی از مهم‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا، سیستم سایت ساز دروپال (Drupal) است که بدون نیاز به دانش فنی، امکان ساخت وب‌سایت را فراهم می‌کند. اما سیستم مدیریت محتوای Drupal چیست و چرا تا این اندازه حائز اهمیت است؟

برای پاسخ به پرسش دروپال چیست، با ما همراه باشید.

دروپال چیست؟

دروپال، نوعی سیستم مدیریت محتوا است، که به شما کمک می‌کند بدون داشتن دانش فنی، در سایت خود، امکان درج مقاله، خبر، آگهی فروش و… را داشته باشید. در واقع دروپال، یک cms انعطاف‌پذیر، رایگان و منبع‌باز با یک جامعه فعال و بسیار بزگ است. امروزه میلیون‌ها ارگان، سازمان و شرکت، از دروپال برای سایت خود استفاده می‌کنند، بدون اینکه نیازی به طراحی داشته باشند.

اولین ایده ساخت سیستم دروپال، در سال ۲۰۰۱ شکل گرفت و اکنون این سیستم به نسخه پایه ۸ به همراه هزاران ماژول کاربردی و متنوع رسیده است.

ویژگی‌های دروپال چیست؟

ویژگی‌های دروپال

همان‌طور که گفته شد، دروپال، نرم افزاری است که می‌توانید از آن برای ساختن یک وب‌سایت استفاده کنید. این نرم افزار به‌عنوان یک سیستم مدیریت محتوای مدرن، از ویژگی‌های بسیار خوبی برای مدیریت سایت برخوردار است. البته معایبی نیز دارد. اما ویژگی‌‌های دروپال چیست؟ در ادامه به برخی ویژگی‌های مثبت و منفی این نرم افزار اشاره می‌کنیم.

مزایای دروپال چیست؟

پشتیبانی از زبان فارسی

اکنون قالب دروپال برای انواع زبان‌ها در دسترس است، از جمله آن‌ها می‌توان به زبان‌های راست‌چین مانند عربی و فارسی اشاره کرد.

فراهم بودن امکان ساخت هر نوع وب‌سایت

انعطاف‌پذیری بالای ساختار دروپال، به‌گونه‌ای است که می‌توانید به‌وسیله آن هر نوع سایتی را راه‌اندازی کنید.

متن باز و رایگان بودن نرم افزار دروپال

نرم افزار دروپال به صورت متن باز (Open Source) و رایگان، طراحی و منتشر شده است. اما رایگان بودن، تنها در صورتی است که نیاز به یک سایت بسیار ساده داشته باشید. شما می‌توانید با پرداخت هزینه و ایجاد تغییرات در هسته سیستم، از آن به صورت سفارشی سازی شده، استفاده کنید.

دسترسی به قالب‌های متنوع

نرم افزار دروپال، دارای قالب‌های رایگان و تجاری مختلف برای راه‌اندازی هر نوع وب‌سایتی است. اما توجه به این نکته ضروری است که، تنوع قالب‌های موجود در این سیستم نسبت به سایر سایر سی ام اس‌ها از تعداد و تنوع کم‌تری برخوردار است. بنابراین هزینه طراحی سایت با دروپال اختصاصی و متنوع، نسبت به سایر سیستم‌ها بیشتر است.

دسترسی به ماژول‌های گوناگون

ماژل‌ها در نرم افزار دروپال، امکان افزودن امکانات مختلف و همچنین شخصی سازی را برای این سیستم فراهم می‌کنند. با افزودن ماژول‌ها، قابلیت مورد نظر مانند یک بسته نرم افزاری جانبی به سایت اضافه خواهد شد.

امنیت بالا

از نظر امنیتی، می‌توان عنوان یکی از ایمن‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا را به دروپال داد. تیم امنیتی دروپال به دقت پیگیر هرگونه گزارش از مشکلات امنیتی آن هستند.

غیر از مزایایی که گفتیم، توانایی cash سازی و اوپن سورس بودن، نیز از سایر ویژگی‌های خوب دروپال به‌شمار می‌روند.

معایب دروپال چیست؟

عدم پشتیبانی تخصصی

دروپال یک سیستم رایگان است که هیچ گروه یا شرکتی، وظیفه پشتیبانی از تک تک استفاده‌کنندگان آن را ندارد. این سیستم تلاش می‌کند با کمک ارزش آفرینی توسعه پیدا کند. اما اگر هنگام استفاده از قالب دروپال در وب‌سایت، با مشکلی روبه‌رو شوید، باید هزینه نیاز به یک پشتیبان برای رفع مشکل وب‌سایت را پرداخت کنید.

مشکل امنیتی به‌دلیل محبوبیت بالا

هسته سیستم دروپال، به ‌دلیل رایگان و متن باز بودن، برای هر فردی قابل مشاهده و قابل تغییر است. بنابراین، دروپال را فقط از سایت رسمی دانلود کنید. همچنین اگر مشکل امنیتی در یک قالب ایجاد شود، هر سایتی که در حال استفاده از آن است، تحت تاثیر قرار گرفته و قابلیت هک شدن دارد.

دلایل استفاده از دروپال چیست؟

دلایل استفاده از دروپال

شاید بعد از خواندن مطالب بالا، این سوال برای شما ایجاد شده باشد که ضرورت استفاده از سیستم دروپال چیست و آموزش دروپال چه ضرورتی دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، سیستم دروپال انعطاف‌پذیری بالایی دارد و همچنین قادر است سایت‌های گوناگون، با شرایط منحصربه‌فرد را نیز طراحی کند.

سیستم مدیریت این نرم افزار، بسیار ساده است شما بدون گذراندن دوره‌های تخصصی آموزش دروپال، می‌توانید از آن استفاده کرده و وب‌سایت خود را طراحی کنید.

هزینه‌های استفاده از سیستم دروپال، آنقدر پایین است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ این سیستم را به‌عنوان سیستم مدیریت محتوای خود انتخاب می‌کنند.

نرم افزار دروپال، مستندات زیادی به زبان انگلیسی دارد، شما می‌توانید با کمک ویدئوهای آموزشی، داکیومنت‌های مختلف، مقالات متعدد و… به‌راحتی پاسخ پرسش‌های خود را پیدا کنید. نکته مهم اینکه، بسیاری از این آموزش‌ها در ایران با زیرنویس وجود دارند که شما می‌توانید به سادگی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

همه ما می‌خواهیم سایتی را راه‌اندازی کنیم که سئو خوب و قابل قبولی داشته باشد. سیستم دروپال در کدهای خود، قوانین سئو را به‌خوبی رعایت کرده است. بنابراین می‌توانید با خیال راحت، برای طراحی سایت، سیستم دروپال را انتخاب کنید تا سایتی با سئوی خوب داشته باشید.

ویژگی‌های مهم برای انتخاب دروپال چیست؟

اکنون دانستیم دلایل استفاده از دروپال چیست، اما در هنگام انتخاب دروپال، چه مواردی را باید مورد توجه قرار دهیم؟ در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

امکانات متنوع

سئوی بهبود یافته

ظاهر خوب

ادغام با API

وجود ماژول‌های فراوان

کد نویسی استاندارد

قابلیت اندازه‌پذیری

امنیت بالا و…

آموزش نصب دروپال

تا اینجا با مفهوم دروپال و همچنین ویژگی‌های مثبت و منفی آن آشنا شدیم و دانستیم امکاناتی همچون: ماژول‌ و کدنویسی سفارشی در دروپال، این امکان را فراهم می‌کند که هر نوع سایت با هر نوع کارکردی را به‌خوبی ایجاد کنید. اما آموزش نصب دروپال چیست و شامل چه مراحلی است؟ در ادامه این مراحل را بررسی خواهیم کرد.

نصب دروپال

برای ساخت وب‌سایت با استفاده از سیستم دروپال، کافی است آخرین نسخه آن را دانلود کرده و مراحل نصب دروپال روی هاست سی پنل سایت خود را با دروپال اجرا کنید.

برای استفاده از سیستم دروپال مانند هر سایت ‌ساز دیگر، نیاز به خرید هاست مناسب دروپال و همچنین یک دامنه اینترنتی داریم. این سیستم سایت ساز با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده است و از پایگاه داده mySQL یا mariaDB برای پردازش اطلاعات در آن استفاده می‌شود.

برای نصب دروپال در هاست سی پنل، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید.

ساخت پایگاه داده دروپال در هاست

دانلود دروپال از سایت رسمی و آپلود آن در هاست

خارج کردن دروپال از حالت فشرده و انتقال آن به مسیر نصب

مراجعه به آدرس دامنه و شروع نصب دروپال

و در انتها

بدون شک، دروپال یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا، برای طراحی و مدیریت وب‌سایت‌های اینترنتی در دنیا به شمار می‌رود. اگر شما به‌دنبال پلتفرمی هستید که همراه با بودجه و کسب‌وکار شما رشد کند، سیستم دروپال، بسیار مفید و کارآمد است. این سیستم بر حسب نیاز هم می‌تواند به شکل ساده طراحی شود و هم می‌تواند ساختار پیچیده‌ای داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که دروپال چیست، استفاده از آن چه ضرورتی دارد و همچنین ویژگی‌های آن به چه صورت است.